تصویر هاستینگ

معرفی، نقد و بررسی پلاگین سئوی وردپرس

تاکنون وردپرس افزونه های بسیاری را با اهداف مختلف ارائه داده است. افزونه های سئو وردپرس نیز قسمتی از این ها است. بیشتر مدیران و طراحان سایت ها در استفاده از افزونه مورد نظر خود دچار تردید هستند و دقیقا” نمی دانند که از کدام پلاگین سئو وردپرس استفاده کنند. در این بخش از مطالب آموزش وردپرس قصد داریم تا به معرفی ۱۵ افزونه سئوی وردپرس بپردازیم.

اگر شما کلمه “SEO” را در صفحه افزونه های وردپرس تایپ کنید و جستجوی خود را آغاز کنید، ۴۹ صفحه نتیجه پیش روی شما قرار خواهد گرفت. در هر صفحه ۲۰ پلاگین سئو وردپرس نمایش داده می شود که در مجموع ۹۸۰ انتخاب پیش روی شما خواهد بود و انتخاب میان این افزونه ها کار بسیار پیچیده ای است. در این نوشته قصد داریم تا شما را با بهترین و جدیدترین افزونه های وردپرس آشنا کنیم که بتوانید بهترین انتخاب ها را داشته باشید. البته مهم است که بدانید هیچ قانون خاصی وجود ندارد و تمام گزینه های معرفی شده تجربی است.

 

افزونه سئوی وردپرس

 

۱-پلاگین یواست (Yoast SEO)

از محبوب ترین افزونه های سئو وردپرس یواست است و تاکنون بیش از پنج میلیون نصب فعال دارد. قابلیت های این افزونه مانند کنترل نقشه XML سایت، تایید سایت در Yandex، Baidu، Bing و Webmaster Tools، ایندکس محتوا در نتایج موتورهای جستجو و بهینه سازی صفحات AMP باعث محبوبیت و استفاده از آن شده است.

اما چه چیزهایی باعث بالا آمدن Yoast SEO شده است؟

Yoast جعبه متا SEO را به همه پست ها و صفحات اضافه می کند. در این صفحه همانند شکل زیر شما قادرید برچسب های عنوان سفارشی، توضیحات متا، برچسب های نمودار باز و برچسب های ربات های متا را تنظیم کنید.

 

افزونه سئوی وردپرس

 

همچنین یک ویژگی وجود دارد که نشان می دهد صفحه “برای بهینه سازی” کلمه کلیدی مورد نظر شما چقدر مناسب است، با این وجود ما توصیه نمی کنیم توجه زیادی به این موضوع داشته باشید.

 

این افزونه به مواردی مانند قراردادن کلمات کلیدی در عناوین، زیرنویس ها و خود محتوا نگاه می کند. هیچکدام از این موارد عوامل مهم رتبه بندی نیستند و هدف گرفتن از نمره عالی اغلب باعث بدترشدن محتوای شما می شود.

تجزیه و تحلیل خوانایی کمی مفیدتر است، زیرا این به شما می گوید خواندن مطالب شما چقدر ساده یا دشوار است . همچنین طول جمله شما و دسته بندی زیرنویس ها را درجه بندی می کند.

 

 

۲-پلاگین All in One SEO Pack

All in One SEO Pack دارای ویژگی های مشابه عملکرد Yoast SEO است. فقط کمی قابل تنظیم تر است و چند ویژگی اضافی نیز دارد. به عنوان مثال، برخی از امکانات این افزونه شامل موارد زیر می شود:

  • پرونده txt خود را از طریق رابط کاربرپسند ویرایش می کند
  • پرونده htaccess خود را بدون FTP ویرایش می کند
  • “Bad Bots” از جمله اسپم ارجاع را مسدود می کند
  • نشانه گذاری جعبه جستجو در سایت ها را اضافه می کند
  • تولید خودکار توضیحات متا

 

همچنین از AMP پشتیبانی می کند، به این معنی که با پلاگین رسمی AMP WordPress خارج از جعبه ادغام می شود. کاربران بسیاری تردید دارند که بین این افزونه و افزونه یواست کدام را انتخاب کنند. هر دوافزونه قابلیت های بسیاری دارند که با بررسی می توان به یک اجماع در مورد استفاده از یکی از این افزونه ها رسید.


 

 

۳-پلاگین Rank Math

افزونه سئوی وردپرس

 

Rank Math شاید قدرتمندترین افزونه SEO WordPress در بازار باشد. اما چطور این افزونه توانسته چنین لقبی را نصیب خود کند. ویژگی های شگفت انگیز این افزونه توانسته رقیب اصلی Yoast شناخته شود و حتی برخی به این افزونه لقب قاتل Yoast را داده اند.

از جمله ویژگی های Rank Math Seo می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب آسان و رابط کاربری ساده و حرفه ای
  • ادغام با گوگل وبمستر و نقشه سایت xml، نقشه سایت خبری، برای ثبت سایت در گوگل نیوز
  • پشتیبانی از Rich Snippet
  • کیفیت عالی کدنویسی
  • تجزیه و تحلیل سئو براساس ۴۰ فاکتور و بهینه سازی سئو محلی وب سایت
  • سیستم حرفه ای مدیریت ریدایرکت ها
  • Breadcrumbs یا ریز آدرس های با قابلیت سفارشی سازی بالا
  • امکان درون ریزی تنظیمات و اطلاعات از دیگر افزونه های سئو
  • ابزار تایید مدیریت گوگل، یاندکس، بینگ و الکسا
  • امکان مشخص کردن چندین کلمه کلیدی و تجزیه و تحلیل محتوا

 

همچنین دارای یک مانیتور خطای ۴۰۴ است که به دنبال بازدید کننده هایی است که به صفحات ۴۰۴ (مرده) می پردازند و سپس به شما امکان می دهند URL ها و تعداد دفعات بازدید از آنها را بدانید. مانند شکل زیر:

 

 

سپس می توانید با تغییر مسیر یا بازگرداندن صفحه مرده یا حذف لینک های داخلی به ۴۰۴، این موارد را از بین ببرید. Rank Math حتی به شما این امکان را می دهد تا بتوانید لینک را کلیک کنید.

اگر به دنبال تغییر پلاگین به RankMath هستید، می توانید تنظیمات موجود خود را از Yoast یا All in One به Rank Math انتقال دهید.


۴- پلاگین The SEO Framework

افزونه سئوی وردپرس

 

The SEO Framework یکی دیگر از گزینه های جایگزین قدرتمند Yoast و All in One SEO Pack است. این افزونه رایگان است و بسیاری از عملیات را به صورت خودکار انجام می دهد.

از نظر عملکردی، ویژگی های خاصی را در دل خود جای داده است که برخی از آنها عبارتند از:

  • برای کاربران مبتدی کاربرپسند است
  • پشتیبانی از پست های سفارشیbbPress و WooCommerce
  • جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری و پشتیبانی کامل از دامین ها و پروتکل های Https
  • جلوگیری از ایندکس شدن صفحات ۴۰۴
  • اطلاع از بروزرسانی های سایت به موتورهای جستجو
  • تنظیم تصاویر برای کاربران به صورت اتوماتیک

۵- پلاگین Easy Table of Content

Google توصیه می کند قطعات طولانی از محتوا را به بخش های منطقی با میان بخش های مربوط به صفحه مرتبط کنید.

اطمینان حاصل کنید که صفحات طولانی و چند موضوعی در سایت شما به خوبی ساخته شده اند و به بخش های منطقی مجزا تقسیم می شوند. دوم، اطمینان حاصل کنید که هر بخش دارای یک زیربخش همراه با نام توصیفی است (یعنی فقط “بخش ۲٫۱”)، و اینکه صفحه شما شامل “فهرست مطالب” است که به لنگرهای فردی پیوند می زند.

این کاری است که این افزونه انجام می دهد. یک لیست از مطالب را به پست ها و صفحات شما اضافه می کند تا حرکت آنها راحت تر شود.

در اینجا آنچه در عمل به نظر می رسد:

افزونه سئوی وردپرس

از آنجا که یک لیست از مطالب باعث می شود صفحات طولانی کمتر خسته کننده باشند، می تواند تأثیر مثبت بر سئو داشته باشد و مواردی مانند time on page، bounce rate و dwell time را بهبود ببخشد. همچنین می تواند به شما در پرش لینک های SERP کمک کند و CTR شما را افزایش دهد.

افزونه سئوی وردپرس

 

در مورد خود افزونه نیز این نکته را فراموش نکنید که بسیار انعطاف پذیر و قابل تنظیم است.

شما می توانید مکان نصب را انتخاب کنید، انواع میان تیترها (تگ ها) (H2 ، H3 ، و غیره) را درج کنید که در تمام صفحات یا فقط برخی از آنها ظاهر شود.


۶- پلاگین Broken link checker

افزونه سئوی وردپرس

 

پلاگین Broken link checker به دنبال پیوندهای شکسته در وب سایت شما (داخلی و خارجی) است.

در صورت یافتن، کد وضعیت HTTP (به طور مثال ۴۰۴ و ۴۱۰)، متن اصلی و منبع لینک را یافته و مشکل را به راحتی حل می کند.

از آنجا که این افزونه تمام وقت اجرا می شود، می تواند پیوندهای خراب را به طور مداوم بررسی کند و در صورت وجود هر نوع پاپ آپ، از طریق ایمیل به شما هشدار دهد. اما شاید بهترین ویژگی این باشد که می توانید پیوندها را با چند کلیک و به صورت عمده حل کنید. به طور مثال، در اینجا پیوند شکسته ای وجود دارد که افزونه در وب سایت من پیدا کرده است. اگر بر روی “لغو ارتباط (Unlink)” کلیک کنید، لینک مرده از پست حذف می شود.

 

افزونه سئوی وردپرس

 

شاید واقعیت این است که پیوندهای جایگزینی را پیشنهاد می کند و می توانید پیوند مرده را برای یک کار در یک کلیک تغییر دهید – بدون اینکه مجبور شوید در این پست بمانید.

همچنین در مورد کد ۳۰۱ تغییر مسیر با جایگزینی لینک های دیگر و همچنین آدرس مقصد نهایی وجود دارد.

افزونه سئوی وردپرس

 

مشکلات پلاگین چیست؟

متأسفانه افزونه می تواند وب سایت شما را کند کرده و از پهنای باند زیادی استفاده کند. اگر میزبانی فوق العاده ارزان یا آهسته دارید، اجرای آن را توصیه نمی کنیم. پس بهتر است از این افزونه به شکلی استفاده کنید که یکبار آن را اجرا کرده، مشکلات خود را حل کنید و سپس آن را غیرفعال کنید.

 

۷- پلاگین Shortpixael

افزونه سئوی وردپرس

 

Shortpixel تصاویر موجود در وب سایت را فشرده و بهینه می کند.

بهینه سازی تصویر می تواند تأثیر چشمگیری در سرعت صفحه داشته باشد و از سال ۲۰۱۰ یک عامل رتبه بندی محسوب می شود.

استفاده از این پلاگین بسیار ساده است. کافی است آن را نصب کرده و تنظیمات خود را اعمال کنید، بدین ترتیب به طور خودکار هر تصویری را که در آینده بارگذاری می کنید بهینه سازی و ارائه می دهد.

گزینه های فشرده سازی Lossy، Glossy و Lossless موجود هستند و از تصاویر Retina2x پشتیبانی می کند.

 

افزونه سئوی وردپرس

 

این پلاگین با پسوندهای JPG ، PNG ، GIF ، PDF کار می کند. همچنین گزینه ای برای تبدیل به WebP وجود دارد، اگرچه به نظر می رسد در حال حاضر کمی خارج از دسترس است.

برای تصاویر موجود، بهینه ساز تصویر وجود دارد. می توانید آن را اجرا کنید و بنا به تنظیمات خود تمام تصاویر را که در سایت شما قرار دارد بهینه کنید.

 

افزونه سئوی وردپرس

 

Shortpixel در هر ماه ۱۰۰ اعتبار رایگان به شما می دهد. اگر به دنبال یک جایگزین کاملاً رایگان هستید، بهترین انتخاب شما EWWW Image Optimizer است.

 

۸- پلاگین a3 Lazy Load

افزونه سئوی وردپرس

 

A3 Lazy Load یک افزونه ساده برای فعال کردن آپلود تصاویر است. شما می توانید با فعال کردن این پلاگین تصاویر خارج از محدوده ی دید را طوری تنظیم کنید که بارگذاری نشوند و هرزمانی که پیمایش انجام شد این تصاویر قابل مشاهده باشند. همین عامل باعث افزایش سرعت صفحه می شود و تکرار آن یکی از عوامل رتبه بندی محسوب می شود.

کار با این افزونه بسیار ساده است و شما می توانید با نصب آن و فعال و غیرفعال کردن گزینه های مختلف تغییرات را اعمال کنید. فعال سازی هربخش به صورت جداگانه می تواند انجام شود. مانند شکل زیر:

 

افزونه سئوی وردپرس

 

همچنین می توانید انواع خاصی از تصاویر را از آپلود حذف کنید.

 

 

به عنوان مثال ، تصاویر در Gravatars.

 

۹- پلاگین HREFLANG Tags Lite

Hreflang یک ویژگی HTML است که برای مشخص کردن زبان است و در حقیقت به گوگل اطلاع می دهد که شما از چه زبانی در صفحات خود استفاده می کنید. این ویژگی سبب می شود تا صفحات شما در نتایج گوگل به زبان های مختلف نمایش داده شود. اگر چندین نسخه از همان صفحه به زبان های مختلف دارید، می توانید از تگ hreflang استفاده کنید تا به موتورهای جستجو مانند Google در مورد این تغییرات اطلاع دهید. این مورد به آنها کمک می کند تا نسخه مناسب را به کاربران خود ارائه دهند.

کار با Hreflang Tags Lite بسیار آسان است. پس از نصب، از کشویی برای اضافه کردن آدرس های URL ترجمه شده به هر صفحه یا ارسال استفاده کنید.

 

افزونه سئوی وردپرس

 

همانطور که مشاهده می کنید، می توانید از آن برای تنظیم برچسب های پیش فرض x use نیز استفاده کنید. البته، اگر سایت بزرگی دارید، این کارآمدترین روش برای اضافه کردن برچسب های hreflang نیست. اما برای سایت های کوچکتر با مقدار کمی از مطالب ترجمه شده خوب عمل می کند.

اگر به دنبال چیزی قوی تر برای سایت های خود هستید Polylang را امتحان کنید.

 

۱۰- پلاگین Redirection

این افزونه قدرت سازگاری بالایی دارد و شما را از وجود صفحات ۴۰۴ مطلع می کند تا شما این صفحات را اصلاح کنید. استفاده از این پلاگین ساده است. کافی است URL منبع و URL مقصد را وارد کنید، سپس “Add Redirect” را انتخاب کنید.

 

افزونه سئوی وردپرس

 

همچنین پشتیبانی از تغییر مسیرهای دیگر ۳XX وجود دارد …

 

افزونه سئوی وردپرس

 

… و همچنین کدهای وضعیت ۴XX

 

افزونه سئوی وردپرس

 

همچنین برای کاربران پیشرفته، گزینه ای برای استفاده از تطبیق regex برای تغییر مسیرها، نادیده گرفتن برش های دنباله دار، چشم پوشی از پارامترهای URL و موارد دیگر وجود دارد. مزیت دیگر این افزونه رایگان بودن آن است و در دسترس همه قرار دارد.

 

۱۱- پلاگین WP Super Cache

افزونه سئوی وردپرس

 

اگر می خواهید وب سایت شما در سریعترین زمان ممکن بارگذاری شود، هیچ گاه از یاد نبرید که Caching بسیار مهم است.

Caching چیست؟

به طور معمول، هر بار که یک مرورگر از صفحه وب درخواست می کند، سرور مجبور به انجام تعدادی از محاسبات پیچیده (و وقت گیر) می شود. آخرین پیام ها را بازیابی می کند، هدر و پاورقی ایجاد می کند، ابزارک های نوار کناری سایت شما را پیدا می کند و موارد دیگر. با این وجود، در بسیاری موارد، نتیجه تمام این محاسبات دقیقاً یکسان است. این کار خوب نیست، باید کاری کنیم تا بتوانیم به جای پردازش هر درخواست به طور جداگانه، سرور نتیجه آخرین بارگذاری را برای ما نمایش دهد. این دقیقاً همان کاری است که ذخیره انجام می دهد!

آنچه WP Super Cache انجام می دهد، ایجاد نسخه های HTML ایستا از تمام محتوای پویا در وب سایت شما است. سپس به جای نسخه های پویای کندتر بارگذاری، این صفحات را به بازدید کنندگان ارائه می دهد. نتیجه نهایی یکسان است، اما صفحات وب سریعتر ارائه می شوند. برای اکثر کاربران، فعال کردن قابلیت ذخیره سازی اولیه کافی است.

 

افزونه سئوی وردپرس

 

کار سختی پیش رو نخواهید داشت. پس از نصب پلاگین حالت Caching را فعال کنید و بیاد داشته باشید که برای کاربران حرفه ای، برخی از تنظیمات پیشرفته وجود دارد (به عنوان مثال، غیرفعال کردن حافظه پنهان برای بازدید کننده هایی که یک مجموعه کوکی دارند.)

 

افزونه سئوی وردپرس

 

نکته مهمی که باید هنگام استفاده از افزونه حافظه پنهان بیاد داشته باشید این است که هر وقت تغییری در سایت خود ایجاد کردید باید حافظه نهان را پاک کنید. در غیر این صورت، بلافاصله تغییرات را برای بازدید کنندگان نشان نمی دهد.

 

۱۲- Autoptimize

افزونه سئوی وردپرس

افزونه بهینه سازی به این صورت عمل می کند که می تواند تمام بخش های سایت شما را بهینه کند. در واقع تمامی بخش ها را نظارت کرده و به طور خودکار بهینه سازی، فشرده سازی و اسکریپت ها و سبک های حافظه پنهانی را برای شما انجام می دهد.

افزونه Autoptimize تمام کدهای HTML، Javascript، CSS را مورد بررسی قرار می دهد و سرانجام تنظیمات CDN که با فعال کردن آن می توانید تصاویر کوچک موجود در فایل CSS به داده های خطی تبدیل می شوند و این مزیتی برای این افزونه و در نتیجه بهینه سازی به حساب می آید.

افزونه سئوی وردپرس

 

همچنین قابلیت lazy-loading و گزینه ای برای بهینه سازی نحوه بارگیری فونت های Google وجود دارد.

افزونه سئوی وردپرس

 

۱۳- پلاگین Really Simple SSL

افزونه سئوی وردپرس

 

HTTPS یک عامل رتبه بندی است، بنابراین بسیار مهم است که SSL را در سال ۲۰۱۹ داشته باشید.

LetsEncrypt گواهینامه های SSL را به صورت رایگان ارائه می دهد و میزبان های زیادی از این ابتکار پشتیبانی می کنند. اما نصب گواهینامه SSL تنها کاری نیست که شما باید انجام دهید. شما باید نسخه HTTP سایت خود را به صورت HTTPS به طور دائم انتقال دهید.

واقعاً SSL، این کار را بسیار آسان کرده است. فقط نصب کنید و کادر موجود در تنظیمات را علامت بزنید.

 

افزونه سئوی وردپرس

 

گواهینامه SSL همچنین می تواند به رفع محتوای مختلط ( به طور مثال، وقتی محتوای امن و ناامن از طریق SSL دانلود شده باشد) در سایت شما کمک کند که یک مشکل رایج هنگام ساخت سوئیچ است.

بار دیگر، شما باید بعد از نصب این افزونه تنها بررسی یک کادر و فعال یا غیرفعال کردن آن است.

 

۱۴- Anti-Spam

آنتی اسپم ها بدون نیاز به captcha، نظرات اسپم را فیلتر می کنند.

اظهار نظرهای Spam معمولاً تا زمانی که پیوندها در بخش نظرات شما نادیده گرفته نشود، باعث ایجاد مشکلات بزرگ SEO نمی شود.

اما گوگل بیان داشته که هرزنامه در اظهار نظر هنوز از چندین طریق ضرر دارد و می تواند صفحات پرتاب شده توسط هرزنامه تولید شده را برای محافظت از کیفیت نتایج جستجوی خود حذف کند یا از بین ببرد. این بدان معنی است که نظرات هرزنامه هنوز هم می تواند بر سئوی شما تأثیر منفی بگذارد، حتی اگر در صورت عدم توجیه آن هم نباشد.

خوشبختانه، افزونه Anti-spam اجتناب از اظهار نظر اسپم را آسان می کند. فقط کافی است آن را نصب کنید.

 

۱۵- Rel NoFollow Checkbox

اگر با HTML آشنایی داشته باشید، پیوندهای “NoFollow” در وردپرس برای شما آسان خواهد بود. فقط یک برچسب rel = “nofollow” در ویرایشگر کد/متن اضافه کنید. اما همه از ویرایشگر کد استفاده نمی کنند. بسیاری ویرایشگر تصویری را ترجیح می دهند. این افزونه با اضافه کردن کادر nofollow” ” به UI وردپرس، مشکل را حل می کند.

 

افزونه سئوی وردپرس

 

بهترین نکات سئو برای وردپرس

چنانچه به دست آوردن رتبه بالا در گوگل به راحتی نصب چند افزونه سئو بود، همه افراد دارای وب سایت وردپرس می توانستند در نتایج گوگل به راحتی رتبه خوبی بدست بیاورند. متأسفانه، این واقعیت نیست. ما اخیراً ۳٫۲ میلیون سایت وردپرس را مطالعه کردیم و دریافتیم که اکثر آنها هیچ گونه ترافیکی ارگانیک ندارند.

افزونه سئوی وردپرس

نتیجه

در این نوشته تلاش کردیم که تعدادی از پلاگین های سئو در وردپرس را به شما معرفی کنیم. سئو وردپرس هیچ تفاوتی با سایر انواع سئو ندارد. اما این نکته را همیشه به یاد داشته باشیم که پلاگین ها فقط ابزاری در دستان شما هستند. اینکه شما بتوانید از این ابزار به درستی استفاده کنید جنبه ی دیگر کار است. درست است که آنها مدیریت برخی از جنبه های فنی را برای شما آسان تر می کنند اما این تمام قدرت و توانایی سئو نیست.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =